اگر شروع به خواندن مقالات ایمیل مارکتینگ کرده و اکنون به فصل 3 رسیدهاید، به شما تبریک میگویم. شما دارید به یک ایمیل مارکتر حرفهای تبدیل میشوید. برای آن دسته از خوانندگانی که فصلهای قبلی Email Marketing را مطالعه نکردهاند، ابتدا مروری کوتاه روی مطالبی که در دو فصل قبل پوشش دادیم انجام میدهم:
- در فصل اول با مفهوم بازاریابی ایمیلی آشنا شدیم و یاد گرفتیم که زیر مجموعهای از دیجیتال مارکتینگ است. بعد از آن فهمیدیم که اگر از ایمیل مارکتینگ به درستی استفاده شود، برای هر کسب و کاری سودمند خواهد بود؛ حتی کسب و کارهای کوچک.
- در فصل دوم یک نکته مهم برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ را به شما گفتیم: به هیچ وجه بانک ایمیل نخرید. در ادامهِی فصل، یک گام پیش رفته و شما را با نحوه ساختِ ارگانیکِ لیست ایمیلِ آشنا کردیم. یاد گرفتیم که برای ساخت یک لیست ایمیل دو عامل اصلی را باید رعایت کنیم: ساخت یک فرم Opt-in و قرار دادن سرنخرُبا (Lead Magnet) در این فرم. در نهایت با انواع سرنخرُباهای پرکاربرد و مکانهایی که میتوانید فرم Opt-in خود را در آنجا قرار دهید آشنا شدید و به شما گفتیم نوع سرنخرُبای شما به محصول و خلاقیتتان بستگی دارد. همچنین محل قرار دادن فرم Opt-in به ترافیک سایت شما بستگی دارد.
اگر با مفهوم فرم opt-in و سرنخربا آشنا نیستید، قبل از ادامه مطلب یک مرور مختصر روی این دو مفهوم خواهیم داشت و بعد به سراغ ادامه مطلب میرویم.
فرم Opt-in چیست؟
فرم opt-in را حتما همه شما دیدهاید. مثلا آیا پیش آمده که در یک وبسایت دنبال یک محصول (مثل کتاب) یا محتوا باشید و به وبسایتی برسید که این مورد را برای شما فراهم کرده باشد؟ شما بعد از اینکه از محصول یا محتوای وبسایت استفاده کردید، وبسایت به شما میگوید که "اگر دنبال اطلاعات بیشتری هستید، آدرس ایمیل خودتان را بدهید". شما هم به هر دلیلی این کار را میکنید و در حقیقت به وبسایت اجازه میدهید که بصورت مستقیم با شما ارتباط داشته باشد. اگر این کار را کرده باشید، شما در یک وبسایت opt-in کردهاید و مشترک (subscriber) آن وبسایت حساب میشوید. حالا فرض کنید بعد از مدتی تصمیمتان عوض میشود و دیگر نمیخواهید ایمیلی دریافت کنید. پس آن را قطع میکنید. با این کار شما opt-out کردهاید.
درباره این سایت